Jak na OLED displej 128x64

Jak na OLED displej 128x64

Pokud chcete v Arduino projektu zobrazit rychle a přehledně potřebné informace, tak sáhnete nejspíše po nějakém displeji. Pravděpodobně to bude LCD displej, který je velice rozšířený a oblíbený. K LCD displeji však existuje zajímavá alternativa a tou je OLED displej. Hlavní výhodou OLED displeje je to, že na něm svítí pouze informace, které potřebujete a tak má nízkou spotřebu a vysoký kontrast. Rozdíl mezi LED, OLED, QLED atd. technologií tu nebudeme rozebírat, my si ukážeme, jak takový OLED displej zprovoznit a používat.
Konkrétně si ukážeme grafický OLED displej s úhlopříčkou 0,96", velikostí 128x64 pixelů a s připojením pomocí I2C sběrnice.

Budeme potřebovat následující Arduino věci:

Zapojení OLED displeje

OLED displej se připojuje k Arduinu pomocí I2C sběrnice, vodiče zapojte do příslušných pinů na Arduino desce. Pak už zbývá připojit jen napájecí napětí 5 V. Do OLED displeje piny zapájíme nebo využijeme PIN lištu a vodiče M/F.

 

Schéma zapojení OLED dipleje 128x64

Programoání OLED displeje

Zatím to bylo jednoduché a v tomto duchu budeme dále pokračovat. První věc, kterou dále udělejte, je importování knihovny. Ta je ke stažení na konci článku. Pokud nevíte jak provést naimportování knihovny, podívejte se na tento Návod pro Arduino.

Na rozdíl od klasického LCD displeje, u OLED displeje si můžeme volit fonty, což nám dává velké možnosti a volnost při použité OLED displeje. Fonty, které knihovna podporuje, naleznete ZDE. Společně s fonty pak můžete měnit i velikost písma.

Knihovna podporuje také další funkce, tou základní je čára, která je použita v ukázkovém příkladu.

A to je do základu všechno, pojďme se podívat na kód.

// importování knihovny
#include "U8glib.h"

// inicializace displeje
U8GLIB_SSD1306_128X64 oled_1(U8G_I2C_OPT_NONE);  // Display which does not send AC

void setup(void) 
{
  // pro změnění orientace displeje
  // oled_1.setRot180();
}

void loop(void)
{
  // smyčka, která obnovuje displej
  oled_1.firstPage();  
  do
  {
  // rovná čára
  oled_1.drawLine(0,1,128,1);
  // nastavení fontu, odkaz v článku
  oled_1.setFont(u8g_font_7x14);
  // nastavení pozice kurzoru
  oled_1.setPrintPos(15, 20); 
  // výpis informace
  oled_1.print("Arduino navody");
  // změna fontu
  oled_1.setFont(u8g_font_helvB14);
  // nastavení pozice
  oled_1.setPrintPos(10,50); 
  // výpis informace
  oled_1.print("HW Kitchen");
  // rovná čára (od souřadnic -> do souřadnic)
  oled_1.drawLine(0,61,128,61);
  } 
  while(oled_1.nextPage());
  
  // "obnovovací frekvence displeje"
  delay(500);
}

 

Obrázky na OLEd displeji

Bitmapa (obrázek) zobrazená na OLED displeji

U LCD jsme si dělali vlastní znak, tady si uděláme celý vlastní obrázek. Ten si nejdříve musíme vyrobit. K tomu budeme potřebovat nějaký grafický program, já použil program s názvem paint.net, který je ke stažení zdarma.
Po spuštění programu začneme nový projekt a vyskočí nám nastavení, to nastavíme podle velikosti displeje, tedy 128x64.

Nastavení velikosti obrázku podle velikosti OLED displeje, kreslení bitmap

Hned po nastavení velikosti vypneme vyhlazování.

Nastavení grafického programu pro OLED displej, kreslení bitmap

A můžete začít malovat. Nezapomeňte, že můžete kreslit jen bílou a černou, přičemž se to na displeji zobrazí přesně naopak. Jakmile domalujete, uložte svůj obrázek s příponou .bmp!

Uložení obrázku na bitmapu pro OELD displje

A tím pro nás práce v grafickém programu končí, teď musíme obrázek převést na kód, k tomu nám pomůže druhý program, který se jmenuje LCD Assistant, který je ke stažení zdarma také. Program otevřeme, nastavíme, nahrajeme obrázek a poté ho vyexportujeme jako .txt soubor!

Práce s LCD Assistant - OLED display pro Arduino

Výstupem je tedy txt soubor, ve kterém je náš kód pro bitmapu, teď už musíme naprogramovat pouze zobrazení bitmapy. Program může vypadat takto:

#include "U8glib.h"

U8GLIB_SSD1306_128X64 u8g(U8G_I2C_OPT_NONE);   

// sem vložte váš kód z .txt souboru!
// příkaz PROGEM ušetří v paměti Arduina, protože se uloží do flash paměti.
const uint8_t mesic[] PROGMEM = 
{
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x07, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x0F, 0xFF, 0xC0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x1F, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x3F, 0xDF, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x3F, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x3F, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7F, 0xFB, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7D, 0xFF, 0x7C, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7D, 0xFE, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x7F, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x3F, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x3E, 0x7C, 0xD8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xC0, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x1F, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x1F, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x1F, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x00, 0x00,
0x00, 0x0F, 0xFF, 0x80, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x00, 0x00,
0x00, 0x07, 0xFF, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xC0, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFC, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFE, 0x00,
0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80,
0x00, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80,
0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xC0,
0x00, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0,
0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF8,
0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF
};

void draw()
{
   u8g.drawBitmapP(0, 0, 16, 64, mesic);
}

void setup(void)
{
}

void loop(void)
{
 u8g.firstPage();
  do{
   draw();
 } while(u8g.nextPage());
 
delay(3000);
}

 

OLED displej má široké uplatnění

OLED displej jistě najde své využití ve spoustě Arduino projektů. V podstatě záleží jen na vás, jestli dáte přednost velkým LCD displejům, které ale vypadají hůř, nebo malým OLED displejům, které zobrazují informace daleko elegantněji.

Bastlení ZDAR!

Soubory ke stažení pro bastlení s OLED